lauantai 26. syyskuuta 2009

25 x Oppu

Talon toinenkin kissajäsen osallistuu Karvalapset-blogista löydettyyn haasteeseen, 25. asiaa minusta, eli Opusta:


1. Olen ihmisväen ensimmäinen ikioma ja yhteinen kissaeläin. Kissat on molemmille tuttuja kyllä, mutta mää olin täällä kotona silti eka!

2. Mulla on ainakin yksi sisko. Jouduin sen kanssa pieneläinsuojalle alle puolen vuoden ikäisenä ja sitten mun sisko vietiin eri kotiin. Se vähän surettaa, mutta sit mulle hankittiin toi Kärppä. Se on vähän niinkuin pikkusisko.

3. Nimeni Neiti von Oppenheimer olen saanut osittain erään yhdysvaltalaisen fyysikon mukaan. Von etuliite on varsin sopiva kaltaiselleni jalolle eläimelle ja eihän nyt hienostoleidiä toki etunimeltä voi kutsua, joten olen siis Neiti.

4. Ihmisväki on toisinaan hieman laiskanpuoleista, eivätkä ne jaksa käyttää minusta koko nimeä. Siksi olen useimmiten Oppu. Tai Oppen. Tai Neiti, Pöppen, Poppen, Iso-Pörri tai Pöppendorf...

5. Minulla on pienet tupsut korvissa ja hieman vihertävät silmät.

6. Toisin kuin Kärppä, minä pidän kynsienleikkuusta. Tai en pidä, mutta pysyn aloillani ja odotan siivosti sitä kissanminttunaksua, jonka ihmisväki aina kynsikäsittelyn jälkeen antaa.

7. Lempiruokaani on katkaravut. Pidän myös kaikenlaisesta tuoreesta lihasta, paitsi valmiiksi jauhettuna. Pöh ja pah, palasia pitää olla, eikä mitään valmiiksi pureskeltua. No okei, jauhemaksaa voin maistella hieman...

8. Syntymäpäivääni ei tarkemmin tiedetä, mutta onneksi eläinlääkäri päätti juhlittavan päivän ihmisväen puolesta. Juhlin siis syntymäpäivääni 3.8.

9. Tykkään olla ihmisväen sylissä, tai vähintäänkin vierellä tai lähellä. Hellyyttä osoitan tassuttamalla voimallisesti ja kehräten samalla mietteliäästi silmät kiinni.

10. Minulla on monta lempparilelua. Ehkä paras on kuitenkin laserosoitin. Sitä ihmisväki tosin käyttää mielestäni aivan liian harvoin. Onneksi melkein yhtä paras on pomppivat pehmopallot, joita meillä on MONTA!

11. Olen melkein pyydystänyt oravan, mutta se pääsi karkuun. Olin jo ainaskin |----| näin lähellä, kun tähtäimessä ollut kurre päätti kiivetä puuta pitkin yläilmoihin.

12. Haluaisin kovasti tutustua muihin kissoihin, mutta muut ei useinkaan minuun. En tiedä miksi. Mummolan Alma-kissa juoksee aina vain sähisten karkuun. Kärppäkin vain murisi alkuun, kun yritin tehdä tuttavuutta.

13. En enää kauheasti pelkää vieraita ihmisiä. Ovikellon soidessa täytyy tosin olla hieman varuillaan, mutta usein vieraat ovat varsin kivoja ja uskallan jopa mennä niiden syliin.

14. Pidän laatikoista. Kärppä ei selvästikään ymmärrä niiden parhautta. Minulla onkin siis kaikki talouden laatikot käytettävissä! Kaapin päällä on kaksi kenkälaatikkoa, joista toisessa nukun useasti öisin.

15. Olen aivan hulluna kissanminttuun. Voisin nuuhkia ja maistella sitä tuntitolkulla.

"Kissanminttu mainittu! Mulle kans!"

16. En yhtään tykkää autossa matkustamisesta. Minulle tulee usein paha olo ja vessahätäkin yllättää monesti kesken matkan.

17. Olen varsin juttelevainen eläin. Kyselen ihmisiltä paljon, ja on huvittavaa kun ne yrittävät vastailla muka "kissankielellä". Puhuvat jotain omituista murretta, jota en ymmärrä...

18. Teroitan kynsiäni niin ahkerasti, että onnistuin tuhoamaan pienen raapimapuun. Kynsin siis sisalnarun poikki. Enkä vain kerran, vaan muutaman kerran uudestaan toisesta kohtaa sen jälkeen kun ihmisväki korjasi puun. Onneksi tuo uusi, iso puu on tukevammalla narulla päällystetty, eikä mikään sekundalelu.

19. Tykkään käpertyä asioiden päälle. Ei sen väliä onko kyseessä lattialle unohtunut lehti, paita, muovikassi tai työkalupakki, minut voi usein löytää sen päältä päiväunilta.

20. Olen luonteeltani huomattavasti lauhkeampi kuin Kärppä. Annan vieraidenkin silitellä enkä kiukustu kovin nopeasti.

21. Mitä korkeammalla, sitä korkeammalla. Olen valloittanut täällä jo naulakon (sitten ne rakensivat sen typerän sillan, joten en enää viihdy siellä niin paljoa), kirjahyllyn, vaatekaapin päällisen (sinne pääsee nykyään tikkaita pitkin), tuuletusikkunoiden päälliset, kylppärin kaapiston (tänne oli oikeasti hankala päästä, mutta nyt tiedän hyvän reitin) ja cd-tornin.


22. Olen ihan hyvä pyydystämään hyönteisiä. En pidä niistä mummolan isoista kärpäsistä, mutta tänne kotiin muutaman kerran eksyneitä pikkuöttiäisiä tykkään saalistaa. Harmi vaan, että ihmisväki ei pidä niistä ja nappaavat saaliin usein ennen minua...

23. Pidän kovaäänistä metsästyskäkätystä saalistaessani. Ihmisväki aina väittää, että sellainen käkätys karkottaa kaikki saaliit. Ei ne oikein tajua sitä, että se on olennainen osa saaliin houkuttelua ja metsästysrituaalia...

24. Rakastan vahtia veden valumista viemäriin ja tippuvien pisaroiden tarkkailemista. Onneksi kylppärin hana jää tiputtelemaan vettä aina sen jälkeen, kun ihmisväki käy siellä kastelemassa itsensä. Saisivat kyllä käydä useamminkin, niin kivaa on vesivahtina oleminen.

25. Olen aina (siis AINA) naukuen vastassa kun ihmisväki tulee takaisin kotiin jostain typeristä menoistaan. Eikä ne vieläkään oo ymmärtäneet että menojen jälkeen täytyisi lahjoa meitä ruualla, koska on ihan typerää lähteä välillä pois kotoa kun täällä on näin ihan(i)a kiss(oj)a.

2 kommenttia:

Jenni kirjoitti...

Ai täällä olikin jo Opun tiedot ja salaisuudet. Ja hauskoja olivatkin! :)

Tietenkin saaliille pitää käkättää: vähän armoa eli varoitusääntä kun ylivoimainen superpeto-huippumetsästäjä on liikkeellä!

Villikissa kirjoitti...

Hyvä kun mainitsit tuon, että olet EKA kissa teidän talossa, se on tärkeä huomio.
Monta yhteistä asiaa sinun kanssa löytyy myös meidän kissoilta. :)